Keď klienti kontaktujú naše nahrávacie štúdio PiarPro a majú záujem o naše služby, často sa pýtajú základné otázky: Ako bude vyzerať celý proces nahrávania, čo si majú priniesť so sebou, ako dlho bude trvať nahrávanie, mixáž, mastrovanie a vydanie. Píšem týchto pár krátkych rád, ako sa pripraviť pred návštevou do štúdia a baviť sa hudbou.
1. Pripravte si demo
Myslím si, že demo nahrávka je pred vstupom do štúdia najdôležitejšia. Bez nej sa zvukovému inžinierovi pracuje veľmi zle, pretože nemá predstavu, ako by mala finálna nahrávka znieť. Našim klientom odporúčame pripraviť si jednoduchú nahrávku (samozrejme, podľa technických možností), kde bude jasne počuť štýl, základné melódie, aranžmány a štruktúru skladby. Demo môže byť nahraté aj na mobil, avšak výrazne uľahčí celý proces. Skladba tak dostáva podobu, ktorú bude niesť celý čas – v štúdiu už členovia nebudú vymýšľať nové melódie, ani zmenu v štruktúre. Demo nahrávka je teda do istej miery záväzná a je vhodné, aby hudobníci strávili väčšinu času prípravou skvelej demo nahrávky, ktorú v štúdiu nahrajú kvalitne.
2. Buďte do štúdia pripravení
Čas strávený v nahrávacom štúdiu je časom nahrávania skladieb. Nie časom ich cvičenia. Členovia kapely sú vo väčšine prípadov výborne pripravení a priamo v štúdiu už iba nahrávajú a skúšajú zvukové úpravy (nahrávanie na rôzne mikrofóny, úpravu jednotlivých zvukov, nastavovanie efektov). Je totiž skvelé, keď má kapela predstavu o zvuku, ktorý chce mať na nahrávke.
3. Zvukový inžinier nie je producent, manažér a ani člen kapely
Zdá sa mi, že toto je na slovenskej scéne najväčší problém. Ľudia si zamieňajú prácu producenta a zvukového inžiniera. Nie je totiž pravda, že zvukový inžinier musí vedieť všetko – skladať piesne, ovládať hru na všetkých hudobných nástrojoch, pripraviť aranžmány a pod. Nehovorím, že to nemôže vedieť (sám som spevákom, mám vlastnú kapelu, spolupracujem na produkčných projektoch a komponujem a popritom študujem multimediálne technológie na univerzite). No zvukový inžinier je predovšetkým človek, ktorý pracuje so zvukom. Vie ako ho zaznamenať, vie ako ho editovať a mixovať. Ak mu klient povie, že chce “čvachtavý” rytmičák alebo mohutný kopák vie, ako tento zvuk dosiahnuť. Avšak aké aranžmány budú na vašom CD a ako bude vaše CD vyzerať zaleží len a len od vás. Určite vám veľmi radi poradíme, no od klientov práve preto požadujeme konkrétnu predstavu o finálnom zvuku, nahrávke. A preto trávime veľa času komunikáciou – ako dosiahnuť špecifický zvuk, ktorý potrebujete. Nakoľko sa venujeme aj tvorbe aranžmánov, máme bohatú knižnicu zvukov, ktoré vieme vytvoriť a upraviť. Podstatná je však jasná predstava kapely.
4. Nemajte strach experimentovať
Nahrávanie vyžaduje čas. Kvalitné CD musí, podobne ako víno, istý čas zrieť.
Ak spĺňate všetky uvedené podmienky, ste rozhodnutí začať nahrávať, chcem vás ešte upozorniť, že v PiarPro radi experimentujeme. Nebojíme sa robiť chyby, skúšať nové veci a hľadať to najlepšie. A toto máme radi aj na našich klientoch. Niektorí sa radi hrajú so zvukmi, iní skúšajú rôzne nahrávacie postupy (niektorí celú kapelu naraz, niektorí po nástrojoch). Niektorí speváci chcú ich tóny jemne doladiť, iným sa páči neupravený zvuk. Snažíme sa čo najviac prispôsobiť štýlu kapele a ich požiadavkám a nebojíme sa experimentovania.
5. Nahrávanie CD je zábava, nie utrpenie
Ako som už spomínal, nahrávanie je kreatívny proces. Mne sa osobne veľmi dobre pracuje v pokojnom a radostnom prostredí a viem, že vtedy sa najviac a najlepšie uvoľňuje kreativita. Ak chcete nahrávať CD, príďte si to k nám vyskúšať. Príďte sa zabaviť, príďte robiť hudbu!
– recording
– mixing
– mastering
– live recording
– iTunes , Apple Music
– Spotify
– Google Play
– Deezer a ďalšie …
– synchronizácia samplov a loopov cez timecode a midi clock
– lisovanie CD
– distribúcia CD do obchodov
– promo marketing